loading...
zelesevom
ramezani بازدید : 71 شنبه 24 خرداد 1399 نظرات (0)

عکاسان حرفه ای از ساعات طلایی در عکاسی به عنوان بهترین نورپردازی طبیعی در طول روز یاد می‌کنند. اگر تنها یک چیز وجود داشته باشد که بتواند یک عکس را به عکسی فوق العاده تبدیل کند یا آن را به طور کامل از بین ببرد، آن چیز نور پردازی است. شما ممکن است یک چشم انداز بی نظیر یا یک مدل پرتره عالی داشته باشید، اما بدون کیفیت مناسب نور، عکس شما کسل کننده و غیر الهام بخش خواهد شد.

aaaaaa

خصوصا این مورد در مورد عکاسی طبیعت کاملا صادق است. زیرا روشن کردن سوژه و منظره با نور مصنوعی عملا غیر ممکن است، پس فقط به نور طبیعی وابسته هستید.

در نتیجه پیدا کردن یک زمان مناسب برای عکاسی طبیعت بسیار مهم است. عکاسان از زمان اختراع اولین دوربین به این موضوع اندیشیدند و برای این موضوع راه حل خوبی پیدا کردند و آن هم ساعات طلایی در عکاسی است.

ساعت طلایی چیست؟

ساعت طلایی با طلوع و غروب خورشید می آید (مدتی بعد از طلوع و مدتی قبل از غروب خورشید)، و به اولین و آخرین نور هر روز اشاره دارد. بنابراین، از این به بعد به آنها تحت عنوان ساعات طلایی اشاره خواهیم کرد.

اینها زمان هایی جادویی برای عکاسی هستند، چون پرتوهای نور خورشید از میان مقدار زیادی از جو زمین عبور می کنند. آنها در حین حرکت، از میان گرد و غبار، آب و مولکول های هوای بیشتری عبور کرده، و در نتیجه فوتون های بیشتری را غوطه ور می کنند. نور خورشید کمتری به شما می رسد، که به همین دلیل است که می توانید بدون کور شدن به خورشید در حال غروب نگاه کنید.

Colin01

محاسبه ساعات طلایی در هر منطقه‌ای از کره زمین نسبت به منطقه دیگر متفاوت است. برنامه‌ها و فرمول‌هایی برای به دست آوردن ساعت دقیق وجود دارد ولی ما به سراغ راه‌حلی بسیار راحت‌تر می‌رویم تا در طول زمان باتجربه بتوانید بهترین زمان برای عکاسی را به دست بیاورید.

در هر منطقه‌ای که هستید ساعت دقیق طلوع و غروب آفتاب را به دست بیاورید و یک ساعت قبل از طلوع و یک ساعت قبل از غروب به محل موردنظر بروید و از سوژه عکاسی کنید. اگر برای اولین بار است که در ساعات طلایی به عکاسی می‌روید کمی زودتر در موقعیت موردنظر حاضر شوید تا تجهیزاتتان را آماده کنید باکمی آزمون‌وخطا عکس‌های قابل قبولی بگیرید.

عکاسی منظره و معماری در ساعات طلایی

weatherr

عکس های طبیعت و ساختمان ها واقعا می توانند از نور نرم ساعات طلایی بهره ببرند. در این زمان محدوده دینامیکی باریک تر است، که به این معنی است که امکان تنظیم یک نوردهی که جزئیات بیشتری را هم در سایه ها و هم در هایلایت های یک صحنه ثبت کند، وجود دارد.

عکاسی پرتره در ساعات طلایی

e77fa49ff603be53ffc5c1495685d9da

عکاسان پرتره نیز از ساعت طلایی استفاده می کنند، نه تنها به این دلیل که تُن های گرم یک ته رنگ طلایی به سوژه های آنها می دهند، بلکه به این دلیل که هم نور خورشید می تواند بر روی صورت سوژه های آنها قرار گیرد بدون این که مجبور باشند چشم هایشان را نیمه باز کنند، و هم سایه بدون این که آن بخش از صورتشان کاملا تاریک شود. در حالی که نور مستقیم خورشید نیم روز اغلب به معنای استفاده از فلاش پر کننده برای یافتن کمی جزئیات در نواحی سایه دار یک چهره است، در ساعت طلایی همه چیز طبیعی است.

rocks sky sunset time wallpaper

ساعت طلایی به ترکیب بندی نیز کمک می کند؛ عکسی که شامل یک شخص است و سایه اش، بلافاصله عمق دارد. به علاوه، اگر آخرین پرتوهای نور خورشید در حال غروب از کنار یا پشت به سوژه های شما برخورد کنند، می توانند یک روشنایی یا هاله در اطراف آنها ایجاد کنند که نگاه بیننده را به سمت خود جلب می کند.

نکاتی برای عکاسی در ساعات طلایی

 

هنگامی که فهمیدید از چه چیز می‌خواهید عکاسی کنید و زمان دقیق را نیز محاسبه کردید، وقت آن میرسد که دوربین و تجهیزات خود را آماده کنید تا چند عکس عالی بگیرید. اما قبل از اینکه این کار را انجام دهید به نکات زیر توجه کنید تا مطمئن باشید همه چیز برای گرفتن چند عکس عالی به خوبی پیش می‌رود.

از سه پایه استفاده کنید – هنگام ساعات طلایی هوا بسیار تاریک است و این شرم آور است که با صبر کردن برای روشن شدن هوا، رنگ‌ها و بافت‌های فوق العاده از دست برود. پس دوربین خود را روی سه پایه ای محکم قرار دهید، ایزو را تنظیم کنید و سرعت شاتر را برای یک نوردهی طولانی کم کنید.

مقدار زیادی زمان برای آماده شدن خود صرف کنید – ساعات طلایی بشدت ناگهانی شروع می‌شوند. پس باید کاملا برای آن آماده باشید. حتی اگر لازم بود نیمه شب بیدار شوید تا تجهیزات خود را آماده سازی کنید.

عکاسی را ادامه دهید – در هر ساعت طلایی ، نور با سرعت قابل توجهی تغییر می‌کند و ممکن است منظره ای که در یک لحظه می‌بینید، تنها دو دقیقه بعد کاملا متفاوت به نظر برسد. پس به جای اینکه یک یا دو عکس بگیرید و به خانه برگردید، تا پایان ساعت طلایی صبر کنید و تعداد زیادی عکس بگیرید.

یک چراغ قوه و یک نوشیدنی گرم بردارید – سحر و غروب می‌توانند بسیار سرد و تاریک باشند. این به نظر واضح است؛ اما فراموش کردن آن بسیار راحت است. مخصوصا اگر بخواهید برای عکاسی در ساعات طلایی هنگام غروب آفتاب بروید. یک چراغ قوه به شما کمک می‌کند تا ببینید که به کجا می‌روید و مسیر خود را پیدا کنید و نوشیدنی گرم، یک موهبت الهی است! درحالی شما که در سرما منتظر گرفتن عکس بعدی خود هستید، نوشیدنی گرم خود را می‌نوشید و از منظره لذت می‌برید.

 

چگونه ساعت طلایی را پیدا کنیم

SA 1

اگر همیشه دنبال یک نور عالی می گردید، ساعت طلایی چیزی است که به دنبالش هستید – و وب سایت ها و اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که آن را برای شما پیدا می کنند.

شاید ساده ترین وب سایت از بین تمام آنها Golden Hour باشد، که به طور خودکار مکان دقیق شما را شناسایی کرده و محاسبه می کند که ساعت طلایی در آن روز دقیقا از چه زمانی شروع می شود. این سایت به صورت اپلیکیشن برای آیفون و اندروید نیز در دسترس است (تصویر زیر).

golden hour photography 7

با این که این سایت بسیار مفید است، اما اپلیکیشن GoldenHour.One برای برنامه ریزی عکاسی بهتر است. این اپلیکیشن علاوه بر نشان دادن زمان دقیق شروع و پایان ساعت طلایی (و ساعت آبی) برای هر مکان، یک حالت قطب نما برای پیدا کردن جهت دقیق نور خورشید نیز دارد. این بدین معنی است که شما می توانید محاسبه کنید چه موقع امکان گرفتن عکس ایده آلتان وجود خواهد داشت، و آن را در تقویم خود ذخیره کنید. همچنین شامل اطلاعات آب و هوا می باشد.

در هر صورت، ساعات طلایی را نباید دست کم گرفت. اگر واقعا می خواهید عکس های فضای باز شما برجسته و ممتاز باشند، باید در موقعیتی باشید که بتوانید از مزایای کامل این زمان های خاص روز بهره ببرید.

#عکاسی

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید: ایده‌های عکاسی در خانه : جادوی اشیاء معلق در عکاسی !

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 64
  • بازدید سال : 761
  • بازدید کلی : 3,690